Przejdź do treści
Adres: ul. Zamoyskiego 77 , Janów Lubelski
Telefon/Fax:15 8431420
E-mail:orwjanow@onet.pl

Terapia integracji sensorycznej

shadow

Terapia integracji sensorycznej

Sala integracji sensorycznej wyposażona jest w różnorodny sprzęt podwieszany i naziemny, szczególnie do stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej i dotykowej. Proprioceptywnej i dotykowej. Ponieważ każde dziecko ma specyficzne potrzeby sensoryczne, usprawnianie musi więc obejmować wiele możliwości do dostarczania bodźców sensorycznych i ruchu. Dlatego też sala integracji sensorycznej znajdująca się w naszym ośrodku, wyposażona jest w sprzęt do huśtania, kręcenia się, toczenia się, wspinania, skakania, jeżdżenia i inne przyrządy zapewniające ruch całego ciała. Wychowankowie korzystają zatem ze sprzętu, który zapewnia im zarówno ruch liniowy jaki i rotacyjny.

Wśród wykorzystywanego sprzętu jest: platforma, dysk, huśtawka terapeutyczna, konik, parówka, hamak, T- huśtawka, deskorolka terapeutyczna, deska rotacyjna, kołyska, mega – klocki, materace, piłki sensoryczne i rehabilitacyjne, trampolina, ławeczka, drabinki, ścieżki do nauki chodzenia.

Sprzęt do terapii integracji sensorycznej jest stosowany w usprawnianiu wychowanków, u których wystepują zaburzenia tj. mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, całościowe zaburzenie rozwoju, niepełnosprawność intelektualna, u dzieci z zaburzeniami mowy, koncentracji uwagi, opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego.

Zajęcia w sali integracji sensorycznej prowadzone są w formie zajęć indywidualnych. Elementy tej metody stosują również nauczyciele- wychowawcy podczas zajęć grupowych.
Dla każdego dziecka konstruowany jest indywidualny program terapeutyczny, ukierunkowany na rozwój ruchowy i sensoryczny na miarę możliwości wychowanka.

Podczas zajęć zachęca się dziecko do podejmowania aktywności dostarczających wrażeń przedsionkowych, dotykowych i czucia głębokiego. Zajęcia w sali SI sprawiają dzieciom radość, gdyż wyposażenie przypomina plac zabaw, co zwiększa motywację dziecka, jego zaangażowanie w zabawy i zadania ruchowe. Wykorzystywana jest naturalna skłonność do zabawy, co jest istotnym elementem wpływającym na postęp w usprawnianiu.

Pozytywne skutki zajęć prowadzonych metodą integracji sensorycznej można zauważyć, gdy:

  • poprawia się poczucie równowagi i koordynacji ruchowej dziecka,
  • zwiększa się świadomość odczuwania własnego ciała, jego ruchu w przestrzeni,
  • rosną umiejętności w zakresie motoryki małej i dużej,
  • dziecko jest aktywniejsze, chętniej podejmuje się nowych zadań,
  • dziecko wykazuje większą tolerancję dla bodźców dotykowych, słuchowych, węchowych, wzrokowych, równoważnych,
  • rosną umiejętności w zakresie komunikacji,
  • stopniowo maleje u dziecka nadpobudliwość,
  • rośnie poczucie pewności siebie i wiara we własne możliwości.
Dziecko w pozycji lewitującej na huśtawce – helikopter zbiera z materaca  woreczki sensoryczne  i segreguje je do miseczek zgodnie z kolorem.
Dziecko idzie po mostku sensorycznym, utrzymując równowagę omija wiszącą przed nim przeszkodę – huśtawkę parówkę.
Drukuj

Powiązane Strony

Powrót
Do Góry