Terapia integracji sensorycznej
Sala integracji sensorycznej wyposażona jest w różnorodny sprzęt podwieszany i naziemny, szczególnie do stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej i dotykowej. Proprioceptywnej i dotykowej. Ponieważ każde dziecko ma specyficzne potrzeby sensoryczne, usprawnianie musi więc obejmować wiele możliwości do dostarczania bodźców sensorycznych i ruchu. Dlatego też sala integracji sensorycznej znajdująca się w naszym ośrodku, wyposażona jest w sprzęt do huśtania, kręcenia się, toczenia się, wspinania, skakania, jeżdżenia i inne przyrządy zapewniające ruch całego ciała. Wychowankowie korzystają zatem ze sprzętu, który zapewnia im zarówno ruch liniowy jaki i rotacyjny.
Wśród wykorzystywanego sprzętu jest: platforma, dysk, huśtawka terapeutyczna, konik, parówka, hamak, T- huśtawka, deskorolka terapeutyczna, deska rotacyjna, kołyska, mega – klocki, materace, piłki sensoryczne i rehabilitacyjne, trampolina, ławeczka, drabinki, ścieżki do nauki chodzenia.
Sprzęt do terapii integracji sensorycznej jest stosowany w usprawnianiu wychowanków, u których wystepują zaburzenia tj. mózgowe porażenie dziecięce, autyzm, całościowe zaburzenie rozwoju, niepełnosprawność intelektualna, u dzieci z zaburzeniami mowy, koncentracji uwagi, opóźnieniem rozwoju psychomotorycznego.
Zajęcia w sali integracji sensorycznej prowadzone są w formie zajęć indywidualnych. Elementy tej metody stosują również nauczyciele- wychowawcy podczas zajęć grupowych.
Dla każdego dziecka konstruowany jest indywidualny program terapeutyczny, ukierunkowany na rozwój ruchowy i sensoryczny na miarę możliwości wychowanka.
Podczas zajęć zachęca się dziecko do podejmowania aktywności dostarczających wrażeń przedsionkowych, dotykowych i czucia głębokiego. Zajęcia w sali SI sprawiają dzieciom radość, gdyż wyposażenie przypomina plac zabaw, co zwiększa motywację dziecka, jego zaangażowanie w zabawy i zadania ruchowe. Wykorzystywana jest naturalna skłonność do zabawy, co jest istotnym elementem wpływającym na postęp w usprawnianiu.
Pozytywne skutki zajęć prowadzonych metodą integracji sensorycznej można zauważyć, gdy:
- poprawia się poczucie równowagi i koordynacji ruchowej dziecka,
- zwiększa się świadomość odczuwania własnego ciała, jego ruchu w przestrzeni,
- rosną umiejętności w zakresie motoryki małej i dużej,
- dziecko jest aktywniejsze, chętniej podejmuje się nowych zadań,
- dziecko wykazuje większą tolerancję dla bodźców dotykowych, słuchowych, węchowych, wzrokowych, równoważnych,
- rosną umiejętności w zakresie komunikacji,
- stopniowo maleje u dziecka nadpobudliwość,
- rośnie poczucie pewności siebie i wiara we własne możliwości.
Powiązane Strony
- Terapia behawioralna
- Usprawnianie widzenia
- Terapia integracji sensorycznej
- Rehabilitacja
- Terapia pedagogiczna
- Dogoterapia
- Sensoplastyka
- TUS
- Arteterapia
- Metoda Porannego Kręgu
- Metoda Snoezelen
- Kineziologia edukacyjna
- Metoda Dobrego Startu
- Metoda Carla Orffa
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Terapia psychologiczna
- Terapia logopedyczna
- AAC
- Terapia ręki